Budjettivirittämisen mullistanut Ecumaster DET3

Budjettivirittämisen mullistanut Ecumaster DET3

Budjettivirittämisen mullistanut Ecumaster DET3

On melko varmasti markkinoiden suosituin nk. "piggyback" moottorinohjainlaite. Laitteessa on hintaan ja kokoonsa nähden erittäin paljon ominaisuuksia sekä se on käyttäjäystävällinen ja myös tehokas, jonka vuoksi tuote on kerännyt laajalti tyytyväisiä asiakkaita.

DET3 ohjainlaitetta on saatavana sisäisellä 4Bar MAP anturilla tai ilman. Laite voidaan kytkeä perinteisen piggybackin tavoin jolloin omalle ECU:lle meneviä signaaleja muutetaan tai Fuel Implant tilaan jolla voidaan ohjata suuttimia täysin vapain käsin.

Useimmissa autoissa DET3 mahdollistaa ilmamassamittarin poistamisen, sillä voidaan ohjata jopa kahdeksaa suutinta ja sytytyskarttaa voidaan säätää 16 × 16 -taulukoiden avulla. Parametric output kanavia voidaan käyttää ahtopaineenohjaukseen, nitrojen aktivoimiseen, vesiruiskun tai metanolin ohjaukseen, launch controliin tai vaikkapa kartanvaihtokytkimelle. Vaihtoehtoja on paljon!

"Fuel Implant” -tilassa DET3 toimii kuin standalone ECU. Voit säädellä vapaasti karttoja tai tehdä kartat laskemalla polttoainesyötön vaatimukset RPM-, IAT-, CLT-, TPS- ja jopa O2-sensorin perusteella.


Tekniset tiedot:

  • Neljä 16 x 16 solun karttaa (polttoainekartta, kaksi PWM- karttaa sekä sytytyskartta)
  • Kahdeksan korjauskarttaa edellisiin karttoihin 16x1
  • Kaksi toisistaan riippumatonta katkaisjalla valittavaa kartastoa
  • Yhden analog signaalin modfiointi mahdollisuus (esimerkiksi auton alkuperäinen MAF, MAP tms.)
  • Neljä analog sisääntuloa
  • Sisäänrakennettu Data Flash muisti – Mahdollisuus tiedonkeruuseen ilman tietokonetta
  • Akkujännitteen monitorointi
  • Kierrostenrajoitin (max. 16000)
  • Tukee taajuussignaaleja käyttäviä ilmamassamittareita (mahdollisuus singnaalin käsittelyyn) 17Hz-4kHz
  • VR- ja Hall-anturi, sekä sytytyspääteasteiden pulssituki sekä niiden modifionti
  • Tukee monia kampiakseli/nokka-akseli hammastuksia (60-2, 36-2, 36-1, Multitooth) sekä sytytysmodulin signaalin ohjaus (sytytysennakon modifiointi)
  • Sähköisen hukkaportin ohjaussolenoidin ohjaus
  • Ohjaa jopa 8 korkeaohmista suutinta kahdessa ryhmässä (max 5A per ulostulo)
  • ON/OFF ohjelmoitava ulostulo
  • Launch control
  • "Road dyno" karkea tehonmittaus tien päällä
  • Yksilöllinen anturien kalibrointi mahdollista – ohjelmassa näkyvillä arvot oikeilla yksiköillä
  • Ilmaiset ohjelmistopäivitykset
  • Fuel Implant mode – mahdollisuus ohjata suuttimia standalone tilassa jolloin vältät ongelmat alkuperäisen ECU:n yrittäessä korjata muutoksia closed loop lambdaohjauksessa
  • USB tiedonsiirto ilman erillisiä muuntimia
  • Pienikokoinen: (68 x 100 x 18) mm

DET3-laite ja ohjelmistovaatimukset:

  • Windows 2000, XP, Vista, Windows 7, Windows 8 tai 10
  • Näytön resoluutio vähintään 1024x768 16bit
  • CPU kellotaajuus vähintään 600MHz
  • USB portti

Pakkaus sisältää:

  • Digital Ecu Tuner 3 -laite
  • USB johto
  • DET3 liitinrunko sekä kontaktiliittimet
  • Vastuksia ja diodeita, esim erillisen lämpöanturin asennukseen


Saatavana erikseen myös 30cm johtosarja, jossa 20 kpl erivärisiä johtimia, joissa liitinkontaktit valmiiksi krimpattuina. Kätevä silloin jos sinulla ei ole sopivia pihtejä kontaktien puristamiseen.

Säätöohjelman sekä ajurit voit ladata ECUMASTER sivustoilta.


Alla linkit tuotteisiin. Tuotteiden liitteissä Ecumasterin kytkentä- ja säätöohjeita.


ECUMASTER DET3 ohjainlaitteet: 

https://www.jimmysgarage.fi/tuoteryhma/977344

ECUMASTER DET3 piggyback ei sisäänrakennettua MAP anturia:

https://www.jimmysgarage.fi/tuote/18872500

ECUMASTER DET3 piggyback sisäänrakennetulla 4Bar MAP anturilla:

https://www.jimmysgarage.fi/tuote/18986180


Omakohtaiset kokemukset
Asensin viime kesänä Ecumaster DET3:n jälkiahdettuun 2JZGE Toyota Supraan.

Kokeilin laitetta aluksi piggyback modessa ja yllätyin miten yksinkertainen tämä on kytkeä sekä asettaa ohjearvot jolloinka auto saadaan käyntiin. Kyseinen auto on kuitenkin täysin riippuvainen alkuperäiseltä MAP anturilta tulevasta jännitteestä joten autoa ei saatu viritettyä piggyback modessa. (MAP anturin jännitealue 0-5V ja 0,3Bar ahdoilla 5V -> auto katkaisee polttoaineensyötön).

Vaihdoin sitten Fuel Implant tilaan, minkä käyttöönotto vei huomattavasti enemmän aikaa koska polttoainekartat täytyi tehdä täysin nollasta enkä löytänyt mistään minkäänlaista "base mappia".

Syy Fuel Implant modeen siirtymisessä oli se että tässä tilassa voitiin rajoittaa alkuperäisen MAP anturin jännitettä ettei se päässyt nousemaan yli 5 voltin.

Karkeat kartat sain tehtyä ja päästiin jo lähemmäs 1Bar ahtopaineita.

Suunnitelmat kuitenkin muuttuivat koska vapaastihengittävän sytytyskartassa on liikaa ennakkoa ajettavaksi bensiinillä, eikä ennakkoja "näe" ohjelmasta. Olisi eri asia mikäli ajettaisiin etanolilla, silloin alkuperäiset kartat voisivat olla jopa mainiot.
Ennakoiden säätö on kuitenkin mahdollista esim. tarkan nakutusmittarin avulla, mutta siihen sisältyy kuitenkin aina moottorivaurion riski joten kannattaa aina viedä auto säädettäväksi.

Lopputulema laitteelle:
Laitteella toden totta saa rahoilleen vastinetta. DET3:ssa on hyvin paljon säätömahdollisuuksia pieneen kokoonsa nähden. Laite on kätevä etenkin silloin kun ahdettuun autoon vaihdetaan esimerkiksi eri kokoinen ahdin tai suuttimet.
DET3:lla voidaan myös muuntaa kaasutinmoottorin ruiskuksi. DET3:lla teet sen jopa Megasquirtia edullisemmin!

Kommentit

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.